EKRANY

Ekran jest jedną z czterech głównych składowych mających wpływ na jakość projekcji. To ostatnie ogniwo pomiędzy naszymi oczami a obrazem. Od tego w jaki sposób przygotujemy powierzchnię projekcyjną w znacznym stopniu zależy efekt końcowy. W najprostszych słowach ekran służy do odbijania światła z projektora w kierunku oczu, jednak oprócz tego powierzchnia działa jak dyfuzor zapobiegając oślepianiu jednocześnie zwiększając czytelność.

W zależności od funkcji pomieszczenia polecamy ekrany o różnym sposobie montażu powierzchni projekcyjnej:

EKRANY KASETOWE ELEKTRYCZNE

We wszystkich pomieszczeniach, które służą wielu funkcjom a projekcja nie jest stale  użytkowana,  polecamy ekrany kasetowe. W zależności od kasety, można ukryć ją ponad sufitem podwieszanym, lub zamówić w dowolnym kolorze z palety RAL, dzięki temu będzie wtapiała się w otoczenie. Sterowanie ekranem może odbywać się za pomocą przełączników naściennych, przenośnych pilotów lub przez zintegrowanie z systemem sterowania pomieszczeniem. Wszędzie gdzie jet to możliwe polecamy stosowanie ekranu kasetowego, oferuje on większe powierzchnie projekcyjne, krótszy czas potrzebny do rozpoczęcia pracy oraz większe bezpieczeństwo sprzętu niż ekrany przenośne.

Zwykle spotykane w wymiarach 200-800cm szerokości, możliwość instalacji na ścianie, suficie, podwieszane na łańcuchach, polecamy do sal każdej wielkości, ceny od 800 do 20 000zł netto

EKRANY KASETOWE RĘCZNE

Często spotyka się również kasetowe ekrany rozsuwane ręcznie. Instalację tych modeli polecamy tylko w przypadku gdy budżet stanowi główne kryterium wyboru sprzętu. Rozwiązanie to jest gorsze ze względu na dużą podatność na odkształcanie powierzchni projekcyjnej i niewielką różnicę w cenie względem wersji z napędem elektrycznym.

Zwykle spotykane w wymiarach 180-300cm szerokości, możliwość instalacji na ścianie lub suficie, montaż jedynie w niewielkich salach, ceny od 200 do 2000zł netto

EKRANY RAMOWE

W przypadku sal konferencyjnych lub multimedialnych polecamy stosowanie ekranów ramowych. Są to konstrukcje, które na stałe wiszą w miejscu instalacji, w zamian za to oferując najwyższą jakość obrazu oraz cenę korzystniejszą niż konstrukcje zwijane.

Zwykle spotykane w wymiarach 220-800cm szerokości, możliwość instalacji na ścianie lub podwieszenia na linkach, polecamy do sal o różnorodnej powierzchni, ceny od 1000 do 20000zł netto

 

EKRANY RAMOWE SKŁADANE

Rozwiązaniem dla dużych sal czasowo przystosowywanych do projekcji są składane ekrany ramowe. Oferują one połączenie zalet konstrukcji przenośnych oraz ekranów ramowych, czyli mobilność (często oferowane wraz ze skrzyniami na kółkach) i gładka powierzchnia projekcyjna. Rozmiary tych konstrukcji zaczynają się od 3m szerokości.

Zwykle spotykane w wymiarach 300-800cm szerokości, możliwość instalacji na ścianie, na nóżkach  lub podwieszone na linkach , polecamy do sal średnich rozmiarów lub instalacji zewnętrznych, ceny od 3000 do 20000zł netto

 

EKRANY PRZENOŚNE NA NODZE

W mniejszych pomieszczeniach wielofunkcyjnych dobrze sprawdzą się przenośne ekrany rozstawiane na trójnogu. Występują najczęściej w szerokościach 180-200cm a po złożeniu mają formę wygodnej w przenoszeniu rury.

Zwykle spotykane w wymiarach 160-220cm szerokości, możliwość instalacji na ścianie lub podwieszenia na linkach, polecamy do niewielkich sal, ceny od 400 do 2000zł netto

 

EKRANY NADMUCHIWANE

To idealne rozwiązanie dla dużych imprez na świeżym powietrzu, kin letnich lub dużych ogródków restauracyjnych. Stosunkowo niewielkie po złożeniu i zważywszy na rozmiary, relatywnie łatwe w rozstawianiu.

Zwykle spotykane w wymiarach 400-800cm szerokości, instalacja na świeżym powietrzu – konieczne pewne umocowanie odciągów do podłoża, polecamy wyłącznie do instalacji zewnętrznych, ceny od 3000zł netto

 

Oprócz formy ekrany różnią się między sobą powierzchniami projekcyjnymi.

VisionWhite/MattWhite – najpopularniejszy rodzaj powierzchni projekcyjnej. Biały kolor pozostaje neutralny dla barw i nie osłabia, lub nawet delikatnie wzmacnia odbijane światło. By zachować należytą jakość obrazu należy zapewnić chociaż częściowe zacienienie okolic ekranu (np. wyłączyć najbliższe ekranowi źródło światła, albo zasłonić okno najbliżej ekranu).

Polecamy wyłącznie do prezentacji tekstów lub arkuszy kalkulacyjnych

VisionGrey/GreyMatt – W porównaniu z białym, szary kolor ekranu zapewnia głębszą czerń oraz bardziej nasycone kolory kosztem osłabienia jasności lub zmniejszenia kątów oglądania. Polecamy stosowanie wszędzie tam gdzie nie ma możliwości zacienienia okolic ekranu, pomimo światła zewnętrznego, kolory będą żywsze a czerń bardziej nasycona.

Polecamy do pomieszczeń w których prezentowane będą również zdjęcia lub inne treści multimedialne

Silver – bardzo specyficzna powierzchnia, dedykowana projekcji 3D. Jako jedyna nie zmienia polaryzacji światła co umożliwia stosowanie filtrów polaryzacyjnych w okularach. Wzmacnia odbijane światło kosztem bardzo wąskich kątów oglądania.

Z uwagi na bardzo wąskie kądy oglądania polecamy jedynie do projekcji 3D z wykorzystaniem filtrów polaryzacyjnych

Black – czarne powierzchnie – najnowsze powierzchnie oferujące najgłębszą czerń i najczytelniejszy obraz przy nie zacienionych pomieszczeniach. Przy zastosowaniu ekranów z tą powierzchnią możliwe staje się oglądanie bez zaciemniania pomieszczenia z zachowaniem całej gamy kolorów oraz wysokiego kontrastu. Minusem takich powierzchni są wysokie wymagania co do jasności projektora (min 3000ANSI Lumenów) oraz konieczność kalibracji kolorów.

Polecamy wszędzie tam gdzie wysokiej jakości obraz ma kluczowe znaczenie

Powierzchnia do tylnych projekcji – specyficzny rodzaj materiału, na którym obraz wyświetlany jest na ekranu. Stosowany czasem w salach konferencyjnych oraz na wystawach jako wbudowany w ścianę lub wolno wiszący. Umożliwia to ukrycie projektora oraz tworzenie ciekawszych instalacji.

Polecamy do pomieszczeń w których projektor ma być niewidoczny, lub do uzyskania efektu zawieszonego w powietrzu obrazu.

Powierzchnia dźwięko-transparentna – posiada właściwości zbliżone do białych powierzchni projekcyjnych. Mikro otwory rozmieszczone równomiernie na całej powierzchni umożliwiają ukrycie źródła dźwięku za ekranem kosztem niewielkiego pogorszenia właściwości akustycznych oraz mniejszego współczynnika wzmocnienia.

Polecamy do pomieszczeń w których chcemy ukryć nagłośnienie a nie ma możliwości zastosowania kolumn wpuszczanych w ścianę lub sufit.

Powierzchnie FastFold – dla widza bardzo zbliżona do VisionWhite, zastosowanie specjalnych materiałów dodatkowo uodparnia ją na naprężenia oraz warunki pracy. Powierzchnia dedykowana do szybkiego montażu na konstrukcjach ramowych, (np. ekran improwizowany rozpięty na konstrukcji z elementów nośnych stoiska na targach).

Polecamy jako powierzchnia do ekranów improwizowanych, lub w przypadku częstego przewieszania ekranów ramowych

WYPOSAŻENIE DODATKOWE

Ekrany kasetowe można doposażyć w dodatkowe topy pozwalające zamocowanie kasety wyżej względem powierzchni roboczej. Jeżeli zależy nam na profesjonalnym wyglądzie sali możemy zainstalować ekrany wielkoformatowe z maskowaniem za pomocą rolety bądź kurtynek. O jakość obrazu w ekranach kasetowych również możemy zadbać dodatkowo wybierając modele z napinaczami bocznymi. Specjalnie zaprojektowane linki naciągają powierzchnię zbliżając ją do tej spotykanej w ekranach ramowych.

 

Jak widać możliwych zestawień jest wiele, dlatego przed zakupem polecamy skontaktować się z firmami zajmującymi się profesjonalnymi instalacjami i skonsultować wybór. Jednocześnie odradzamy firmy prowadzące jedynie sprzedaż „internetową” gdyż w wielu przypadkach pozostawiają klientów bez wsparcia technicznego.